torsdag 11. august 2011

Bakstekone

Jeg har fått en ny "hobby" - jeg baker! Med egg- og melkeallergi vil nok mange tro at det ligger vesentlige hindringer i veien for å få godt bakstverk, men den gang ei!! Jo, altså noen ganger går det ikke helt etter planen...

Min nye "dille" er hjemmebakte knekkebrød. Minst en gang i uken må jeg bake disse utrolig gode knekkebrødene - og heldigvis får jeg ha dem helt i fred. Når de er nystekte kan Lille Mann smake litt, men ellers påstår han, som sin far, at det ikke er knekkebrød - for "de e issje sjøpt i butikken!". Min samboer mener det er for mye frø og "knotter" i dem, kaller dem sponplater og vil av rent prinsipp ikke smake på dem. Desto mer på meg! Oppskriften, som er latterlig enkel, finnes HER. Anbefales!!!

Men i dag hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle bake foccaccia og grove frokostmuffins. Forrige uke fant jeg en oppskrift, som var så enkel at det kunne nesten ikke være sant. Så jeg prøvde... Total miss, for å si det mildt. Ikke tro at dette kjerringemnet gir opp, så nok en gang skulle jeg prøve samme oppskrift, men forandre litt på steketemperatur og tid.

Foccaccia
Det begynte bra...
Dette kan da ikke gå galt?

Med olivenolje og Maldonsalt på toppen. Dette ser virkelig ikke dumt ut!

Vel, nok en mislykket foccaccia! Rårander inni og helt merkelig - nei, den oppskriften tror jeg at jeg med god samvittighet kan "arkivere" samme plass som dette resultat: i søppelbøtta.

Forrige uke gikk jeg til anskaffelse av en foodprosessor. Sjekk de linjene!

Funket gjorde den som bare det, da jeg omsider hadde fiklet, lest bruksanvisning og fiklet litt til. Dette var saker, ja.
La mannfolka bare ha sine duppeditter i garasjen, dette er da en mye morsommere duppeditt!

Grove frokostmuffins
Så var det på tide å bake disse gode muffinsene. Oppskriften er "stjålet" fra http://vegetarbloggen.wordpress.com og HER er den "profesjonelle" måten å gjøre det på. Og her er min...
Jeg brukte eplemos med biter i til syltetøy siden det er kanel i røren. Epler og kanel sammen = kjempegodt, synes jeg.

Denne gangen kan jeg ikke klage på resultatet. Ganske så sunt også, vil jeg tro.
De smakte godt - bare så det er sagt!!!

I går fikk endelig Lille Mann støttehjul på sykkelen han fikk før ferien. Den er arvet etter fetteren, og bare det gjør at sykkelen er "sjempekul!". I går hadde han fortalt til alle i barnehagen at når han kom hjem, skulle han sykle på sykkel med støttehjul!!! Tidenes lykkeligste gutt trødde rundt på gårdsplassen foran garasjen, trødde og styrte - og fikk jammen meg sitt moderlige opphav også til å sykle på sin sykkel.

Som voksen må man jo gå foran som det "godt forbilde" og da må selvfølgelig meg mor sjøl også bruke hjelm når hun sitter på sykkelen. Om naboene tror det har klikket for meg her jeg sykler rundt og rundt og rundt foran garasjen med rød hjelm på hodet, er mye mulig. Ja ja. La gå, som Kjell "Biggen" Bigset sier.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar