mandag 8. august 2011

En sommer er (nesten) over...


Ja, så er årets sommerferie snart bare et minne. Minutter, timer, dager og uker flyr avgårde.
Livet skal ikke begripes; det skal gripes. Dette sier Gunnar Björling og er en absolutt sannhet. Alla desse dagar som kom och gikk. Inte visste jag at det var livet, sier Stig Johansson. Det gjelder å gripe livet mens det er, leve det akkurat nå og nyte øyeblikket - for snart er øyeblikket over. Akkurat som en sommerferie, som for enkelte kan synes er urettferdig lang for lærerstanden...

Årets sommerferie har for det meste blitt tilbrakt på Sørlandet. Her er litt minner fra årets ferie...

3. juli satte Lille Mann og jeg oss på flyet til Sørlandet.
Reisefeberen herjer for to glade fugler...
PA hadde enda to uker igjen å jobbe.

Det er godt å ha en snill Mimmi i livet, som man kan vanne blomster og trimme sammen med.

Mor sjøl kan nyte sola fra skyfri himmel i nye solbriller. Joda, det ble shopping! Og så var det jo IKEA der!!! Need I say more?

Sommerferie er også å kunne legge seg inntil en solvarm, liten kropp om kvelden og bare nyte at man kan gjøre akkurat det. ♥

Sommerferie er også til for små mannfolk!
Og hva gjør så disse små mannfolkene for at en ferie skal bli komplett?
- De kaster bleia, bruker boksershorts og tisser i hekken. Kult!!!
- De finner gravemaskiner, dumperer og annet stort kjøretøy sammen med den snille naboen til Mimmi. Kult!!!
- Når mamma og Mimmi shopper villt og uhemmet, tar man seg et par turer i "ræserbil" og lar damene handle i fred mens man cruiser nedover den innbilte landevei og vinker til "babe's". Kult!!!
- Eller man er bare superkul med caps og solbriller på en liten spasertur en søndags formiddag. Kult!!!

Noen ganger er man bare en kjempeblid kar som fjaser og tuller med mamma.

Andre ganger kan man bli både sur, gretten og irritert på den samme mamma'n.

Til slutt kan man bli så lei av alt, at man sovner under en spisestuestol, kun iført trøye, truse og ryggsekk!

Så kom PA nedover, og gjensynsgleden mellom en "utshoppet" gutt og ferieklar far var stor. Dagens høydepunkt var "flokost", og helt suverent var det når Mimmi hadde kokt egg.

Særlig stas var det å kunne fortelle og vise sitt faderlige opphav at bleie på dagtid kun var for små babyer.

22. juli fikk vi høre og se det skrekkelige som skjedde i Oslo og på Utøya. En handling så skrekkelig at vi ikke kunne tro det vi etter hvert fikk med oss. En tankevekker var at "ondskapen selv" så ut som en helt normal og ordinær gutt fra et hvilket som helst nabolag. De følgende dager ble litt snudd på hodet for oss alle - og ingen kunne unngå å bli rørt av blomstertog og samhold....

Sommerferien på Sørlandet begynte å gå mot slutten... Min gode og kjære venninne, Monika, fylte 40 år tre dager senere.
Dette er et av de kjæreste og fineste bildene jeg vet om. En utrolig snill og god venninne som var med meg hele veien da min Lille Mann ble født. Her er han bare noen minutter gammel og kikker på henne... Finere blir det ikke! ♥ Dessverre ble det ikke til at vi fikk truffet Monika og familien denne sommeren, men snart, håper jeg...

♥ Mamma ♥
Verdens snilleste, flotteste og nydeligste mamma fortjener kun det beste!
Som kanskje en heklejakke?

Så var det på tide å sette snuten nordvestover. Det er like fælt hver gang å måtte dra...

En stopp på Odda og overnatting på Voss. Å ha DVD-spiller i bilen, er bare en oppfinnelse "made in Heaven". En liten kar kortet reisetiden med å se på sine nye favoritter, "Tåmm å Jæærii", nesten hele veien hjem.

På toppen av Vikafjellet, etter noen krusedullsvinger av en annen verden, møtte vi på skodda... Et fascinerende syn!



Tilbake på Sunnmøre.
Her har dagene gått i et litt annet tempo og gjøremål enn i feriemodus på Sørlandet.
Solbær fra hagens to busker er sanket inn og frosset ned for fremtidig syltetøy.
Jeg har malt et par stoler og en kommode, bakt til den store gullmedalje (og det meste er forsvunnet, merkelig nok...) og ellers bare surret og gjort alt og ingenting sammen.
Det viktigste for meg har vært å være sammen med min Lille Mann, kose oss sammen og kanskje gi han like gode ferieminner som jeg sitter igjen med fra mine ferier som liten. Den gang da solen alltid skinte og ferien var evig lang...

I dag er første dagen hans i barnehagen etter ferien og det var skrekkelig vemodig å sende ham avgårde. Selv har jeg vært plaget av rastløshet og gått i gang med å lese meg opp litt på faget "arbeidslivsfag", men det tok liksom litt "piffen" fra meg. Tror jeg lar det ligge litt til og heller bare nyter mine siste feriedager. Hverdagen kommer så altfor fort...

1 kommentar:

  1. Utrolig herlig å lese om sommeren din, kjære frøken snupp. Veldig gøy hvordan du legger inn bilder, setter sammen til små collager, skriver litt på dem, og lar tekstene høre sammen. Store ord for viktige ord, mindre for det andre. Skjønne følelser med i det hele, og din mor er jo alltid like flott. Så godt å være liten mann på ferie, så godt å være ung og sprek mor og lærer, med tid til kvalitet sammen med din kjæreste i livet, og en PA som også finner veien til sin vesle familie, og nyter tida sammen med dere! :-)

    SvarSlett